onsdag 11 april 2012

Sjukhusvistelse

Börjar tro att det där med högtider inte riktigt är min grej. I julas låg jag hemma i influensa i över en vecka, och berättade ju tidigare att jag varit sjuk och känt mig bättre, för att sedan börja må sämre på lördagen igen. På söndag kväll fick de hämta mig med ambulans hemma. Vill inte gå in för mycket i detaljer, men hade varit magsjuk och fick inte behålla något jag åt eller drack, och det tillstötte komplikationer. 

De kopplade in dropp med en gång. Fick ligga på akuten till kl. sex följande morgon, då hade jag en temp på över 39 grader. Kan inte minnas senast jag hade en som låg över typ 38 och en halv. Sedan flyttade de upp mig till hjärtintensiven där jag tack gode gud fick ett eget rum. Medan jag låg inne satte de in tre eller fyra påsar dropp, de kopplade även upp mig till någon hjärtmonitor "för säkerhetsskull" då jag haft lågt blodtryck och hög puls. Dock bestämde de sig för att släppa mig efter nästan ett dygn, så det var väldigt skönt att få komma hem till sin egen säng. 

Min mage bråkar fortfarande lite med mig, typ en eller två smörgåsar om dagen är väl vad jag orkar få i mig, rädd att behöva bli så dålig och få så ont igen. Har knappt orkat ta mig ur sängen, att ta en dusch var ett helt projekt som gjorde mig svimfärdig. Har en orolig hund och två kissekatter som turas om med att vaka över mig i eller vid sidan av sängen. Hunden hade tydligen gått och larmat till mamma på söndagskvällen, sen dess stannar han hos mig om mamma säger det till honom, sjukt söt. Han skällde ut mig som sjutton när jag kom hem från sjukhuset, en riktig sån där förmaning, tror jag måste ha skrämt honom rejält när jag blev så dålig. Han kommer och tittar till mig titt som tätt även när mamma är hemma. 

Så det blir till att ta det lugnt några dagar till. Vila upp sig i sängen, sakta men säkert börja sitta uppe i kortare till längre stunder. Ska försöka skriva lite mer inom de närmsta dagarna om jag orkar, lär inte bli sämre i alla fall, känns som om det går åt rätt håll nu. Det läskiga är bara hur jäkla fort det gick, ena sekunden mådde jag bra och nästa fick de komma och hämta mig, känns det som. Aja. 





Bilder från innan jag blev sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar