tisdag 2 juli 2013

Sommarpresent!

För en vecka sedan när jag slog på min dator kunde den inte starta upp. Felmeddelandet löd att filen för Windows var skadad eller raderad. Jag blev tillslut tvungen att lämna in den på service till pappas IT-tekniker. 

Två dagar senare ringde pappa mig och meddelade att jag behöver en ny dator. Hårddisken hade kraschat. "Nej!" tänkte jag. "Allt som jag sparat, alla mina skrivna dokument och romaner som jag inte hunnit göra back-up på sedan jag sist uppdaterade dem!" 

Fick höra att det verkade vara lugnt med det, att IT-teknikern skulle ha lyckats göra en ny back-up som ligger på en hårddisk jag ska få. Typ 90% är räddat. I värsta fall så har jag ju de lite äldre dokumenten sparade.

Fick även höra av pappa att han tänkte köpa mig en ny dator, "Som en sommarpresent!". Jag har världens snällaste pappa! Så i fredags kom han hem till mig med en ny dator han köpt på sin lunch. 


En HP, vet inte exakt vad den heter (Pavilion g6?), är inte så bra på datorer. Den har inte lika mycket minne som min förra dator, men den har massa andra funktioner som den gamla datorn inte hade! Till exempel operativsystemet Windows 8, med en startmeny direkt när du slår på den. Där kan man lägga massa appar, som Skype (som jag nu äntligen skaffat!), Facebook, Twitter, Instagram, nyheter, sport, spel, videospelare, fotoalbum osv, så man slipper öppna webläsaren för att komma åt till exempel Facebook om man bara vill kolla något snabbt.


Den har även en webcam, något som min förra dator inte hade! 



Givetvis har den sedan även ett vanligt skrivbord. 



Den har snabbkommandon, man kan växla mellan öppna appar med ett knapptryck, lägga dem sida vid sida om man vill. Sjukt fiffigt! 

Detta är på sin höjd ungefär vad jag orkar pyssla med nu när jag är hemma sjuk. Bildskärmen har sjukt bra upplösning också, tittade på en film igår, "Les Miserábles" (som var så där visserligen, är nog inte så mycket för musikaler). 

Det kommer ett till inlägg om helgen alldeles snart, sedan ska jag nog kolla en till film och kurera mig! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar