måndag 24 mars 2014

Fjärilshuset, sköldpaddor och Jaguar

Igår gick jag och Pontus till Hagaparken för att ta en fika med min pappa. Han har precis köpt en Jaguar XK8 som vi såklart var väldigt nyfikna på att se! 




Därefter fortsatte Pontus och jag in på Fjärilshuset för att titta på de vackra fjärilarna och hajarna som är nya för året där. 30 grader varmt och fuktigt var det där inne, snacka om kontrast när man kom utifrån! Brukade vara en del där med pappa som barn, verkligen barndomsminnen, så jättekul att gå dit igen. Det var säkert 15, 20 år sedan jag var där sist.  


Lite udda, men så roliga syn som mötte oss i en av sköldpaddsburarna. Jupp, två sköldpaddor som fick till det. Och för er som sett alla videos med sköldpaddor som har sex och låter konstigt, så kan jag meddela att dessa inte lät någonting alls. Har alltid misstänkt att det är bluff och pålagda ljud på de videorna, men jag är ju ingen sköldpaddsexpert, haha! 



Hos dessa ödlor så var den ena väldigt angelägen om att den andra inte skulle gå åt ett visst håll i buren, utan bet den i svansen och drog den tillbaka tills den andra ödlan vände om och gick tillbaka. Roliga, udda reptiler, haha, undrar vad som försiggick i deras huvuden, vad det beteendet var. 


Det fanns fjärilar överallt inne i ett av växthusen, de flög omkring och landade på folk ibland, som här på en liten flickas finger. 


Här hänger de i sina puppor och en del höll på att kläckas! 




Inne i ena delen låg hajarnas akvarium (säger man så? Hajtank?). Det var två stycken hajar av rasen revhaj om jag inte missminner mig. De var störst, ca 1,5 meter långa och kan bli upp till 3 meter. 


Jag som har lite hajfobi, men samtidigt är otroligt fascinerad av dessa djur, tyckte det var blandat läskigt och blandat ascoolt när de dök upp som ur intet mellan bergväggarna eller kom simmandes ovanför en, ibland med ryggfenan ovanför vattnet vid ytan, som i en klassisk skräckfilm om hajar. 



Det fanns även ett par mindre hajar av en ras som heter typ svartfenad revhaj (syns lite på bilden nedan). Dessa var mindre, max en meter långa och blir max 1,8 meter. 


Efter det så promenerade vi tillbaka från Fjärilshuset hem till Pontus i solskenet. Det var verkligen underbart väder igår, och lika underbart idag med strålande sol och 8 grader! 

Utanför Koppartälten i Hagaparken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar