söndag 28 februari 2016

First day in Sydney


Vilken fantastisk första dag vi haft i Sydney! Jag ska berätta mer om den men vill börja med att skriva att flygresan hit ner till downunder fick superbra! Båda planen var framme i tid, god mat på planet, lugnt och skönt, trevlig kabinpersonal. Tydligen sov jag mest på flyget mellan Dubai och Sydney enligt Pontus. 


Att gå igenom tullen var heller inga problem och det fick snabbt och smidigt. Man har ju sett på det där programmet som handlar om tullarna i Australien och var lite nervös, men det var ingenting som i dom programmen alls. 

Första natten här sov jag tre timmar, förmodligen eftersom jag sovit så mycket på planet. Jag vaknade vid kvart i fem på morgonen lokal tid och kunde inte somna om. Vid halv sju började en fågel skrika och skräna och höll på fram och tillbaka kommande två timmarna. Det gjorde mig inget, är så överlycklig att vara här! Låg och funderade på vad det kan vara för fågel, kanske en kookaburra? Eller vilda kakaduor? 

Efter en utsökt frukost på hotellet begav vi oss mot Sydney Harbour. På vägen gick via genom Hyde Park och Royal Botanic Garden. Vi såg vilda kakaduor i Royal Botanic Garden: 



De var lite fotoskygga dock. 




Stötte på nån form av ål... 


...och den här krabaten: 


En stor spindel med orangegula ben! Haha, Pontus blev rädd när jag gick så nära men var bara tvungen att försöka få en bra bild. Närmare än såhär ville jag dock inte gå, vissa spindelarter här är tydligen aggressiva och kan till och med jaga efter en om de känner sig hotade! 








Att besöka Sydney Operahouse är en dröm för mig! Den ikoniska symbolen för Sydney som man ser så ofta - wow att få sen den på riktigt! 








Vi gick bara in en snabb sväng men kommer förmodligen att ta en guidad tur där en annan dag. 


Och Sydney Harbour Bridge! 









Vi åt lunch på en restaurang i hamnen, i operahuset: 


Talk about lunch with a view! Vi beställde båda samma sak: svärdfisk. Jag har aldrig ätit svärdfisk tidigare. Den var utsökt! Det var helt underbart att kunna sitta ute i den 27 gradiga värmen, njuta av utsikten, lugnet, den underbart goda maten och vinet! Jag har liksom fortfarande inte förstått att jag är här. Det känns som en dröm, eller som att jag är i en annan persons kropp, i ett annat universum. Australien är verkligen magiskt för mig och kan inte förklara i ord hur fantastiskt det är att vara här. Alla australiensare är så underbart trevliga också! Jag och Pontus stod förvirrade med en karta vid ett övergångsställe (det låter för övrigt som när det skjuts med laservapen i en Star Wars film här när det blir grönt ljus för fotgängare, haha!) då kom det fram en australiensare och frågade vart vi ville gå och hjälpte oss peka i rätt riktning och visa på kartan. 

När vi kom tillbaka till hotellrummet somnade vi båda. Vi vaknade vid kvart i nio på kvällen och gick ut och åt middag på en pub nära, längre orkade vi inte ta oss. China Town och Darling Harbour ska tydligen ha bra restauranger så det blir det nog någon kväll. 

Nu ska vi sova här på hotellrummet. See ya, som dom säger här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar