fredag 20 maj 2016

Lovely evening at Stadshuset


Vilken fantastisk gårdagskväll och en sådan underbar middag vi blev serverade igår i Stadshuset! Vi var där eftersom min älskade mamma skulle få sin hedersbelöning för trettio års trogen tjänst inom kommunen. 
Vi började kvällen med att bli serverade Dom Perignon i Stadshus Källaren. Därefter promenerade vi via borggården och in i själva Stadshuset, genom Blå Hallen upp till Gyllene Salen där vi blev serverade mer bubbel. Efter det var det dags för middagen, som hölls i själva Blå Hallen! Oh my god, dom hade verkligen inte sparat på krutet! Långbord efter långbord med vita dukar, blomsterarrangemang och silverbestick stod uppdukat. Maten gick inte av för hackor säger jag er! Förrätten var kanske inte helt i min smak, laxen var gudomlig men kom fram till att pocherat ägg kanske inte riktigt är min favorit. Vad gäller huvudrätten tror jag inte jag ätit en så perfekt stekt oxfilé tidigare och jordärtskockmoset var på riktigt bland det godaste jag någonsin blivit serverad! Höjdpunkten var ju dock efterrätten, alltså... saknar typ ord för den, så himmelsk var den. Ni ser en bild på menyn längre ner. 
Mamma var så underbart fin i sin midnattsblå Ilse Jacobsen klänning och smycken från Dyrberg Kern (mamma, jag kanske råkar låna dom nån gång, hehe)! Det var så roligt att få följa med och fira och hylla henne, tack igen mamma! Det var ju inte bara min mamma som fick hedersbelöningen, jag vet inte hur många det var totalt men från samma stadsdel var det 20 personer som fick utmärkelsen. Det var totalt 600 (!) gäster på middagen och vi hade så trevligt vid vårt bord. Sissela Kyle var toastmaster och Jonas Gardell var där (tillsammans med sin man Mark Levengood) och fick ett särskilt hederspris. Det var olika uppträdanden under kvällen, tyvärr minns jag inte namnen på alla som uppträdde, de var för mig okända men kända hos den lite äldre generationen. 
Vi skippade dansen efteråt, mätta och trötta, och begav oss hemåt runt halv elva-tiden. En underbart lyckad kväll blev det! Fler bilder ligger uppe på min snapchat, där finns även en video (mhaggstrom1) och på min instagram @maylinns. 

What a fantastic evening and gorgeous dinner we were served yesterday at the City Hall! We were invited since my mum was acknowledged the special reward from the state for 30 years of faithful employment and mum chose me to be her special guest, yay! You know how I love these fancy events and opportunities to dress up to your teeth, hehe. 
The evening began down i the City Hall Cellar being served Dom Perignon champagne. We then walked up and through the courtyard, in to the big and beautiful City Hall building and upstairs to the Golden Salong where we were served some more champagne. Then it was time for the dinner, which was served in the big Blue Hall, where the annual Nobel Prize Dinner is served. We were about 600 guests so it was a pretty bog event. Not all of the guest were there for my mum, there were others being honoured with the same special reward as mum. 
My, I'm telling you, they did not let anything be wasted! Row after row with tables set with white linnen cloths, flower arrangenment and silver cutlery. And the food... I'm out of words, it was SO delicious! The starter was perhaps not my favourit, don't quite care for poached eggs but the salmon was amazing. As be said about the maincourse I doubt I ever had a more perfect tenderloin and the puré made of Jerusalem artichokes was one of the best things I've ever eaten! But the best thing was the dessert, I have no words for how tasty it was: citrus sorbet with some kind of soft, gelly-ish roll filled with rasperry cream and fresh berries... yummie! 
My mum was so beautiful in her midnightblue dress by danish designer Ilse Jacobsen and jewelry from Dyrberg Kern (mum, I might actually happen to borrow those, hehe) and it was such a bliss to share this evening with her and celebrate her. Thank you so much again, mum, for letting me share the evening with you! I'm proud of you! 
After dinner we went up to the Golden Salong where the dance was held but decided on calling it a night and went home about ten thirthy. On my snapchat I posted some additional pics to the ones below and also a video (mhaggstrom1) and on my instagram you can see some more pics @maylinns. 




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar