tisdag 5 juli 2016

"Chanel or die" - streetart exhibition


När jag var ute och sprang runt i affärer på stan i söndags och passerade genom NK-passagen fångade ett mörkt och något udda rum min uppmärksamhet. Dörren in till rummet, som visade sig vara en lokal av mindre storlek, var ingen vanlig dörr utan en stor skjutdörr i trä, prydd med målningen ni ser ovan. Nyfiken i en strut som jag är var jag bara tvungen att utforska detta rum djupare och gick in. 
Golvet och väggarna var svartmålade, på golvet slingrade sig vita målade linjer i olika mönster, på väggarna hängde tavlor i olika format. Det visade sig att denna lokal innehöll konst från streetart-artister. I helgen pågick nämligen en streetart festival i Kungsträdgården här i Stockholm. 
Som jag tidigare skrivit är jag absolut inget fan av grafitti när det är målat hip som hap, fula krusiduller eller bara bokstavskombinationer. Men när det är mer som konstverk, riktig streetart med ett tydligt syfte och motiv, så älskar jag det! 
Vandrade runt i denna lilla lokal och förundrades över alla verken. Allt var till salu och det var mer än bara en eller två målningar som gärna fått följa med mig hem, dock låg priserna på tusentals kronor och uppåt. Särskilt förtjust blev jag i tavlorna med den klassiska Chanel parfymflaskan och Musse och Mimi Pigg på. Älskar när man tar något klassiskt och gör om det till något modernt med en twist på det! 

When I was out shopping last Sunday I passed by a storage room with black floor and black walls. The entrance to the warehouse room was no ordinary door but a big piece of wood painted with the above motif. Intrigued, I had to enter. 
On the floor was a winding white pattern painted and on the walls hung paintings in different sizes and motifs. They all had one thing in common: they were painted by streetart artists. Apparently, as I was told by the girl running the shop, there was a streetart festival going on in Kungsträdgården here in Stockholm last weekend. 
I don't like meaningless ugly grafitti but well-done streetart - now that I'm a fan of! I walked around the gallery, marvelling over the pieces hanging on the walls. There was more than one or two I gladly would have taken home with me but the prices ranged from several thousands of Swedish crowns and upwards. I especially liked the paintings with the classic Chanel-bottle and Mickey and Minnie Mouse on. Love it when you take something classic and make something more modern with a twist out of it! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar