lördag 20 augusti 2016

New-in by Rodebjer


Igår var det äntligen dags! Jag har med flit sparat den för ett särskilt tillfälle. Min underbara, annorlunda, one of a kind klänning som jag fyndade på en outlet i Visby för någon månad sedan: den bruna klänningen med dragkedja i guld framtill, volanger över axlarna och delvis öppen rygg från Rodebjer! 
Direkt när jag såg den på galgen i butiken var det kärlek vid första ögonkastet. Så jag provade den, älskade den direkt och blev sedan lite nerslagen - för när ska jag ha användning för en sån här klänning? Får man sticka ut från mängden så när man inte är någon "särskild"? Är inte detta en klänning för "mode-eliten" och kommer den inte göra sig bättre i rampljuset på en catwalk eller en kändis, då den får synas mer? Ja, även en fashionista har sina tvivel, ska ni veta! 
När jag klev ut ur provrummet för att ta mig en titt i en större spegel, med klänningen på, blev det helt tyst i kön och alla stirrade. Sedan utbrast någon "Herregud så fint" och en annan "Den där sitter ju helt perfekt på henne". Då visste jag att den var min, klänningen, och sket i att jag inte hade nån aning om när jag skulle bära den! Ibland behöver man lite uppmuntran för att våga! Särskilt om man har en dålig dag eller en dag då man mår dåligt. Även om jag generellt har ganska bra självförtroende för mitt utseende och känsla för vad som passar på mig och inte i klädväg.
Så igår när jag skulle ta på mig klänningen för första gången sedan jag provat den (ett tillfälle så som att dricka drinkar med sin bästis duger väl för denna klänning) höll jag andan. Skulle den vara lika fin på, passar den fortfarande? I samma ögonblick jag dragit upp dragkedjan och tittade i spegeln byttes allt tvivel mot en känsla av oövervinnelighet. Den var till och med snyggare på än vad jag mindes! Wow, vad bra den satt! Gud vad jag blev snygg, het, I was on fire! Självförtroendet flödade och jag gick hemifrån och kände mig som om jag ägde världen, haha! Tänk vad ett klädesplagg kan göra när man lyckas välja rätt. Därför ska man aldrig underskatta konsten i att klä sig rätt för sin kropp och våga prova på nya saker i garderoben! Kläder och mode och stil och styling ger möjlighet för självförtroendet att växa och dig som person att utvecklas. Också en av anledningarna till varför jag älskar mode så otroligt mycket <3 Behöver jag tillägga att jag fick huuuuur många komplimanger som helst för klänningen under eftermiddagen och kvällen? ;) Way to go, Karin Rodebjer! 


// Yesterday it was finally IT! On purpose I had saved it for that special occassion. My wonderful, different, one of a kind dress I bought on the outlet in Visby a couple of weeks ago: the brown dress with a gold zipper on the front, frills over the shoulders and partially open-back designed by Rodebjer, a Swedish designer. 
Immediately as I saw it in the shop it was love at first sight and I knew I wanted it. I tried it on, loved it and then got a bit blue - when would someone like me wear a dress like this? Is it okay to stand out of the crowd in a dress like this when you are no-one special? Isn't this dress ment for the fashion elit? Wouldn't it come more to it's just right if a model on a catwalk or someone famous wore it instead? This, I believe, might be a very Swedish way of thinking - that you should be no better than anyone else, no more special than any one else, and do not break away from the crowd, from the mainstream. But I tell you, even a fashionista like me wobble in my confidence from time to time. Even though I generally have a very good sense for what looks good on me and what doesn't when it comes to clothing, fashion and style. 
I stepped out of the dressingroom, the dress still on, to have a better view in a bigger mirror. The entire que for the dressingrooms went silent. Someone whispered "Oh my god how wonderful" and I heard someone else commenting "That looks so good on her". By then I knew the dress was coming home with me. Sometimes you just need a bit of encouragement to dare! 
So, yesterday when I was about to try the dress on at home for the very first time I couldn't help but holding my breath. Would it look as nice on as I remeberee? Would it still fit? But at the same time I zipped it up and had a look in the mirror all doubts went away and I felt invincible. It looked even more amazing on than I remembered! I was smoking hot, I was on fire! So I left the apartment feeling like a Queen ruling the entire world, haha. 
Just imagine that - how much a piece of clothing could help level up your confidence and selfesteem! That's also a reason why I love clothes, styling and fashion <3 Dare to dare! And dare to go your own way, to not always follow the mainstream. 
Do I have to tell you I received numerous accounts of compliments for this dress during the evening? Way to go, Karin Rodebjer! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar