fredag 2 september 2016

Friday, moving time, my emotions and book recommendations


Hej på er, kikar in här med en liten uppdatering! Hur mår ni idag denna vackra sensommar-fredag? 
Puh, vilken dag jag haft! Hjälpt min lillasyster att flytta, till hennes första egna lägenhet! Japp, hon flyttade hemifrån idag. Minns själv känslan, det blev väldigt nostalgiskt för mig, att återuppleva minnen och känslor så som att vara exalterad och överlycklig att få sitt egna hem - där man själv är kung och bestämmer ALLT - samtidigt som det kändes pirrigt, nervöst och lite läskigt - skulle man klara av att bo själv, helt ensam? Det tog mig ett tag att bo in mig och finna mig tillrätta i min nya situation men samtidigt älskade jag att få styra över mitt eget liv helt och hållet, inte behöva svara inför någon annan, inga tider att passa, inget tjat om saker som måste göras hemma etc. 
Igår var jag totalt utslagen. Tog ut mig alldeles för mycket under fashion night i onsdagskväll. Även om det var superkul och spännande (och jag fortfarande längtar till nästa fashion week) så fick jag definitivt betala ett högt pris dagen efter. 
Låg på soffan och sov eller halvsov hela dagen, fullständigt utmattad. Fick ställa in en fika med en kompis, skjuta upp planer på att städa lägenheten. Orkade inte ens titta på tv, bara låg med slutna ögon i soffan, helt tom i huvudet. Det är såhär min utmattningsdepression kan te sig vissa dagar. Det går liksom aldrig att förutse hur jag ska må en dag, vad jag ska orka eller inte. Jag var så svag i kroppen igår, varje gång jag gjorde en ansats för att göra något annat än ligga på soffan så föll jag bara ihop och var tvungen att erkänna mig besegrad och vila mer. 
Tillslut, på kvällen, orkade jag ta upp en bok och började läsa den. Tidigare i veckan fick jag ett infall när jag gick förbi en bokhandel och kände att jag behöver börja läsa skönlitterärt igen. Det är säkert minst tre år sedan som jag läste en bok, helt sjukt! Jag som förut läste jätte mycket, kunde plöja igenom en bok på en eller två dagar. Då läste jag mest fantasy och uteslutande på engelska (förutom Harry Potter-böckerna som jag läste på svenska). 
Köpte med mig två böcker, det blev en skönlitterär, "Fjärilseffekten" av Karin Alvtegen (som jag hört mycket bra om och den har rekommenderats i flera bokprat på tv) och en faktabok om psykisk ohälsa, "Drunkna inte i dina känslor". Den förstnämnda har jag inte börjat läsa ännu men den sistnämnda plöjde jag igenom 70 sidor igår (innan jag fick en ny utmattningsattack och somnade igen). Känner igen mig så fruktansvärt mycket i det känslo- och hälsotillstånd som det talas om i boken! Konkreta tips ges på hur man kan hantera sina känslor och så vidare och det är verkligen en tröst att inse att man inte är ensam om detta känslo- och hälsotillstånd. Kan varmt rekommenderas! 
Sedan fick jag ju även en bok i en av goodiebagen från fashion night, en mer lättläst chick lit, haha, så här ska läsas! 
Ikväll blir det lugnt här hemma med film och förmodligen tidigt i säng. Kunde inte sova inatt och gick upp tidigt imorse så är helt slut. Önskar er alla fina läsare en trevlig fredagskväll och helg!


// Hey guys, how are you this sunny, frisky Friday evening? Popping my head in here to say hello and give you an update. 
Today I've been helping my baby sister with her move, she's moving to her very own, first apartment! It was like a nostalgia trip for me helping her out as I remembered when I first moved to my own first apartment. The excitement, expectations, happiness yet still a feeling of nervousness and a bit insecure and a little scared too. 
Yesterday I was completely of my feet, totally strained and exhausted from Wednesday's events at fashion night. Although I had the best time at fashion night and already looking forward to the next fashion week, the intense evening totally emptied my energy and yesterday I payed the price. 
In the morning I could barely get out of bed. I managed to have some breakfast but then collapsed out of exhaustion on the couch, where I slept for most of the day. Each time I tried to muster up some energy and get of the couch I collapsed again and again and had to lay back down and rest. I didn't even make it to the shower and was so exhausted I didn't even feel hunger. Had to cancel my plans I made with a friend and postpone my plans of cleaning the appartment. This is typically what a bad day looks like for me with this burntout syndrome. Days like these I just have to surrender to the weakness of my body and listen to it. 
Finally, by evening, I was strong enough and alert enough to pick up a book and start reading it. I bought two books earlier  this week, one completely fictional and one fact book on mental-illness. It was the latter one I began reading yesterday, "Don't drown in your own feelings" it's called when translated to english. I can relate to what the authors write about almost 100 percent. Amazing to discover that you are not alone in your feelings and in dealing with them, that there is nothing "wrong" with you. 
I have a lot of reading I want to do now, since I also received a third book in one of the goodiebags from fashion night. And autumn is the perfect time for reading while drinking a cup of tea with candles lit, don't you think? 
Tonight will be a slow, quiet evening with a movie at home and probably going to bed early. What are you guys up to tonight? I hope you have a lovely Friday evening and have a nice weekend! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar