onsdag 30 november 2016

Shearling coat


Shearling jackor och -kappor är en allt större växande trend detta år vilket inte minst syns hos märken som Acne och J.Lindeberg på den svenska modemarknaden. 
Själv förälskade jag mig i denna typ av jackor redan för snart ett årtionde sedan när jag såg modeller hos just Acne. Föga visste jag då att min mamma hade en kappa från 60-talet sparad i sin garderob. Mamma fick den av sin mamma, alltså min mormor, som köpte den i present till mamma på NK i Malmö (idag Hansakompagniet) någon gång under 60-talet. Sedan dess har både min mamma, min storasyster och nu även jag använt den. 
Jag fick kappan redan för ett par vintrar sedan. Den är supervarm och jag är förälskad i den stora kragen som går att vika upp eller ner efter behov. Skinnet är väldigt tunt och skört då den är så gammal och det var ett stort hål på ena ärmen (som jag råkade göra större genom att sticka igenom fingret) och en gammal (mindre fin) lagning i armvecket. Jag lämnade in kappan till en skräddare nu i höstas som gjorde ett otroligt fint jobb med att laga kappan så att jag nu kan använda den minst en vinter till! Det är så spännande med plagg med en historia och som man kan återanvända eller väcka nytt liv i! 


// Shearling coats and jackets is a growing trend on the fashion scene this year, not the least among Swedish brands such as Acne Studios and J.Lindeberg to mention a few. I fell in love with this model almost a decade ago when I saw the first shearling coat from Acne Studios. Hardly did I know back then that my mum kept an old shearling coat from the 60's in our attic. She got it from her mum, my grandmother, sometime during the 60's. Since then, both my mum and my older sister has wore it and then finally me. 
I got it from mum a couple of winters ago but have hardly worn it. It had a big tear in one of the sleeves and was coming apart so I was afraid to use it, making the damage worse. This fall I handed it over to a skillful tailor who did an amazing work repairing it. Now I'm finally able to wear it for at least one more winter! It's extremely warm and I'm in love with the big collar. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar