måndag 5 juni 2017

Skin care routine


I detta inlägg delar jag med mig av min hudvårdsrutin och de produkter som jag använder. Att hitta rätt produkter för sin egen individuella hy är ju ett konststycke, om ni frågar mig iallafall. Nu känner jag emellertid att jag lyckats hitta rätt produkter för min hy och vill tipsa om mina favoriter. Hoppas detta kan inspirera er läsare att hitta rätt i hudvårdsdjungeln och finna nya favoritprodukter eller favoritmärken! 


// In this article I'm sharing with you my skin care routine and the products I use. Finding the right products for ones individual skin can be quite difficult and there is an evergrowing jungle out there in the skin care shelves. 
As for me, I finally feel like I've found the right products to go with my skin type and with this article I'm hoping to inspire you readers and help you find some new favourites or a new favourite brand of skincare! 

Make-up removal


Dermalogica Precleanse,
Dermalogica Essential Cleansing Solution 
Du blir garanterat ren med denna duo! 

Redan i tonåren provade jag på Dermalogicas produkter för normalhy samt för acne då jag hade problemhy (och än idag får utbrott av finnar) men på grund av att jag anvisades fel produkter av märkesambassadörerna dissade jag Dermalogica helt. Tills jag i höstas fick ett större prov på en duo från Dermalogica i en goodiebag - och blev helt fast! 
Precleanse är en olja som smörjs in på torr hud (med eller utan smink), masseras in och sedan sköljs bort. Därefter följer steg två, exempelvis antingen 
Special Cleansing Gel (starkare rengöring i gel-form) eller Essential Cleansing Solution (mildare "mjölk" formula), som tar bort resterna av sminket och oljan. 

Jag absolut älskar Precleanse. Använder den även separat, alltså endast den, när jag tvättar ansiktet om morgonen. Den är perfekt eftersom oljan löser upp all smuts men ändå inte torkar ut huden eller täpper till porerna. Har du som jag torr, känslig hy som fortfarande får kvisslor och finnar kan jag starkt rekommendera denna duo! 



// This duo will guaranteed make your face clean! 

Already as a teenager I tried products from Dermalogica for normal and acne prone skin but those were not the right products at all for me and ever since then I've been avoiding Dermalogica.

Until last autumn, when I got a large sample of a duo with products including Precleanse in a goodiebag - and I was hooked! 

Precleanse is an oil formula smoothed over dry skin (before any water is applied to the face). The oil effectively dissolves dirt and makeup - you can really feel it and see it on your hands! - and then rinsed off. Followed by, for example, Essential Cleansing Solution (a mild "milk" cleanser) or Special Cleansing Gel (a gel cleanser) removing the rest of the makeup/dirt and the excess Precleanse oil. 

I absolutely love Precleanse. I use it alone in my morning routine cleaning my face and it works superb for me. If you like me have issues with dry, sensitive skin suffering from occassional outbreaks of zits you're going to love this duo! 



Facial mist 




Lush Eau Roma Water 
Törstsläckare på flaska! 
För er som följt mig ett tag här på bloggen kommer det knappast som en överraskning att jag är ett stort fan av Lush och deras produkter. Detta är en av mina absoluta favoriter: ett ansiktsvatten som återfuktar och lugnar torr hy. Och ja, det fungerar verkligen! 
Kan användas antingen som just ansiktsvatten för att ta bort sista rester av smuts eller makeup efter rengöring, eller - som uppfriskande, återfuktande kur under dagen. Fungerar excellent även ovanpå makeupen! Jag använder ju mineralpuder och brukar dutta på lite extra under dagen om jag blir blank i hyn, vilket kan få effekten att huden torkas ut då mineralpudret lätt "torkar upp" överskottsfettet och fukten i hyn och att sminket blir kakigt. När jag sprejade på denna spray så blev min hy genast återfuktad och sminket åter perfekt - ta-da! 

// Thirst quenching elixir on a bottle!
To those of you who been following my blog for some time now it may come as no surprise that I'm a huge fan of Lush and their products. This is one of my favourites: a rehydrating spray mist face lotion that also soothes irritated skin. And it really works! 
Use it as the last step in your makeup cleansing routine or to rehydrate and freshen up your skin during the day (works equaly well on top of makeup!). 

Facial mask




Lush Oatifix Fresh Facemask
Återställare för torr hy! 
En annan av mina absoluta favvoprodukter från Lush och tillika deras mest återfuktande ansiktsmask. 5-10 minuter räcker men jag har den på ca 30 min för ett mer långvarande resultat. OBS! Var alltid försiktig när du provar nya produkter och följ råden på bipacksedeln! Återställer flexibiliteten och fukten i hyn på djupet. När det kommer till återfuktande eller återställande ansiktsmasker är detta den hittills helt klart bästa jag provat på marknaden (är inne på min 3:e burk nu)! Dessutom till det fantastiska priset på 125 kronor. Har en mild peeling-effekt, om du har problem med finnar och/eller acne så var försiktig med att skrubba ansiktet eftersom det vanligtvis bara förvärrar situationen då bakterier skrubbas runt! 
Tips! Färska produkter som denna har kort datum. Lägg den därför gärna i frysen mellan användningarna - då håller den betydligt längre än en månad! 

// Restoration for dry skin! 
Another favourite product of mine from Lush is this facial mask. It's their most rehydrating facial mask and also the best one on the entire market I ever tried out! I'm on my third jar now. And the price is really, really good, too - 125 Swedish crowns. 
This one really does the trick for me when it comes to rehydration and restoration of the flexibility of the skin. I leave it on for about 30 minutes for maximum effect but you should always be careful when trying out new products and the 5-10 minute advice on the jar is quite enough. 
It has a mild peeling effect but if you like me have issues with unclear skin and/or acne I would advice you to be very careful with the peeling when you wash it off. Peeling often has the negative effect of making the issue worse instead, since the pores are stimulated which might cause inflammation and enlarged zits and it also moves around bacteria in the face.
Pro-tip! Fresh products often comes with a short "use before" date. To prolong the amount of time to use this fresh facial mask put it in the freezer in between the usage! 


GlamGlow Thirstymud Hydrating Treatment 
En snabb-fixare!
Ända sedan GlamGlow kom ut på marknaden och det blev sådan hysteri kring detta märke har jag velat prova på deras produkter men backat då jag sett det saftiga priset på de stora burkarna. 160 kronor för denna lilla miniburk är fortfarande saftigt men min nyfikenhet att tillslut prova på produkten tog överhanden. Praktisk size dock när man ska prova för första gången! 
På grund av tidigare nämnda problem med min hy valde jag den mask som är återfuktande. Har provat att bära masken både i två-fyra timmar samt att sova med den ett par gånger, vilket också ska gå. 
Denna mask är en så kallad "quick fixer" i min mening och ger ett väldigt bra resultat i en dag - men alltså inget långvarigt resultat om återfuktad slät hy, i min mening. Perfekt dock om du ska iväg på en tillställning samma dag och vill ha en snabb återfuktning med snabbt resultat! 

// A quick-fix! 
Ever since GlamGlow was released on the market and the hysteria broke out I been dying to try this mask out myself but always disregarded it due to it's high price and the big jar. 160 Swedish crowns seem a lot still for this little jar but it's the perfect size when you just want to try it out and the curiousity got the better of me. 
Due to previously mentioned issues with my skin in this article I chose the hydration mask from this brand. I've tried it on both for: 2-4 hours and the whole night, sleeping with it on. 
Lets be clear about one thing here: this mask offers no long-term result but it's a perfect quick-fixer! Which makes it perfect for an occassion where you want your skin to look great in the shortest amount of time possible! 

Facial oil


Estée Lauder Advanced Night Repair
En olja för både natt och dag
Även om namnet antyder att detta är en nattprodukt så går det alldeles utmärkt att använda denna olja under dagen också. Kan användas varje natt och dag eller som behandling emellanåt när huden känns extra torr och skadad.

// A facial oil for both night and day
Eventhough the name of this product suggest it should be used during nighttime it works equaly good during daytime. Can be used every night and day or as an extra treatment whenever the skin feels a bit dried and damaged.

Self-tanning 


James Read Overnight Tan - Sleep Mask Tan for Face
Vem tackar nej till solkysst hy över en natt!
För det är faktiskt precis vad denne lille rackare gör! Du kommer inte vakna upp på morgonen med världens bränna men sanningen är att denna lotion faktiskt ger dig en något mörkare hudton - man ser sådär lagom solkysst ut. Kan verkligen rekommendera denna produkt! 

// Who would say no to sunkissed skin overnight!
That is precisely what this little guy does for you. You won't wake up all tanned like after a week spent on the playa but with a slightly darker shade of your skin tone - perfectly sunkissed. I can truly recommend this one! 

Facial cream


Aesop Camelia Nut Facial Hydrating Cream
När du vill ha mesta möjliga återfuktning med ett matt resultat
Aesop är ett Australiensiskt hudvårdsmärke som använder sig mycket av naturliga ingredienser i sina produkter. Produkterna är relativt dyra men dryga - denna burk på 60 ml kostar 440 kronor men efter snart tre månader har jag knappt använt upp 1/3 av innehållet. 
Superb återfuktning och med ett matt resultat. 

// When you want most possible hydration with a matte finish
Aesop is an Australian skin care label using primarely natural ingredients in their products. The products are quite expensive but a little goes a long, long way. This jar of 60 ml cost 440 Swedish crowns but after almost three months using it twice a day I barely even used 1/3 of it's content. 
Extremely rehydrating and it gives a matte finish on the skin. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar