torsdag 5 oktober 2017

Personalizing the black and white outfit


Jag älskar, som ni vet, färg. Att klä mig färgglatt eller kombinera neutrala kläder med färgglada eller mönstrade plagg. Nyligen återupptäckte jag emellertid hur snyggt det är att bära svartvita, minimalistiska outfits. Jag vet inte om det har att föra med att hösten är här och med den en ny modesäsong men för tillfället känner jag för att klä mig mycket i tidlösa, eleganta looks med enkla, klassiska snitt. Inte för att en äger särskilt mycket sådana plagg i sin garderob, devisen "more is more" är mer jag snarare än "less is more". Å andra sidan skulle jag nog beskriva min egen stil som "ombytlig" och då inte endast utifrån hur modet för säsongen svänger.
Hur som helst så känner jag att bara svartvitt i en look blir för mig lite väl intetsägande, det känns som att jag själv lätt försvinner. Ett perfekt sätt att visa upp sin egen personlighet och stil är givetvis genom att addera - detaljer! För att bryta av denna i övrigt rätt så monokroma look använde jag mig av en rosa sammetskeps och adderade väska och armband i matchande orange. Oktober är dessutom bröstcancer-månaden. Bär rosa för att ge uppmärksamhet åt bröstcancer! Om du känner dig tveksam till att bära rosa är det en perfekt månad att träna på att använda dig av rosa detaljer eller kläder i din outfit. (Inte för att bröstcancer ska tas på lätt eller "utnyttjas" i modesyfte, jag menar inte att förlöjliga bröstcancer eller de som drabbats av det). 
Ett annat vis att addera "personlighet" till en svartvit look är genom att blanda material. Här bryter den matta sammeten i kepsen och stövlarna av mot den glänsande jackan och silkesskjortan.

Shirt - Whyred / Cap - Carin Wester (also available in midnight blue) / Jacket - By Malene Birger / Skirt - & Other Stories / Belt - Gucci / Shoes - & Other Stories (old) / Bag - Mulberry / Bracelet - Hermés 

// As you know by now, I love color. When it comes to clothes, I truly love dressing in vibrant, colorful items of clothing or garments with patterns. 
Lately, however, I re-discovered the elegance and simplicity of a good old black and white outfit. I don't know whether it has to do with fall arriving and with it a new fashion season, bit I kind of wanna dress more timeless, elegant yet relaxed and in clothes with clean cuts and silhuettes. Not that I own to much garments like that in my wardrobe - "more is more" has kind of been my mantra rather than the saying "less is more". On the other hand, I would describe my style as versatile, or very changable, and not only according to the current fashion or trends. 
Anyhow, I feel like a black and white look might easy get a bit unmeaningly looking on me, I feel too colorless. And what way better to add color than through - details! Details always provide a way to display ones personality. Here, I chose to add details in two of my favourite colors: pink, in the form of a velvet cap, and orange matching bag and bracelet. October is breast cancer month. Wear pink to show your support in the fight of breast cancer! If you feel hesitant about wearing pink, now is the best of times to incorporate pink details or clothing item in to your outfits. (I don't mean to exploit the phenomenon of breast cancer and the usage of the pink color as a fashion statement only, just to clarify here. Breast cancer should not be taken lightly or be joked about in fashion sense). 
Another way to add interest and personality to an outfit is by mixing materials. Here, the matt of the velvet boots and cap provides an interesting contrast towards the shiny jacket and lustrous silk shirt. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar