söndag 11 februari 2018

The importance of positivity


Tidigare i veckan gjorde jag ett inlägg på min instagram @aswedishfashionista om hur viktigt det är att ha en positiv attityd i livet. Jag snuddade bara vid ämnet men det var många av mina följare som uppskattade det och var intresserade av att få läsa mer om mina tankar och erfarenheter av en positiv attityd i ett blogginlägg. Ni önskar, jag levererar. Det här är mina lärdomar:
Du kommer mycket längre i livet med en positiv attityd. Det är en viktig lärdom jag själv erfarit. Jag brukade nämligen ha en ganska negativ inställning till livet och förväntade mig alltid det värsta, till och med när det hände positiva saker. Under den värsta tiden var jag till och med övertygad om att världen och allt i den ville mig ont, då så mycket skit hänt och hände mig.
Det var egentligen först för ett och ett halvt år sedan som min inställning började förändras. Detta också i samband med att jag gick en kurs i stresshantering som en del av min rehabiliteringsplan, eftersom jag lider av utmattningssyndrom. Vid den här tidpunkten var jag dessutom innerligt trött på mig själv, besviken på den människa jag blivit. Jag kände inte igen mig själv och jag ville inte gå runt och känna hopplöshet och ilska jämt, något som växt sig allt starkare över de senaste åren och särskilt sedan jag insjuknade i utmattningen. 
Att gå runt med en negativ inställning förgiftar ens sinne. Man blir på helspänn och lättirriterad och tillslut en ganska arg person. Inte alltid så att man visar det utåt (även om sådana stunder är mer frekventa än hos en gladare, mer positiv person) men ilskan bär man alltid med sig inombords. 
Min negativa inställning till livet och den ilska som jag till och från kände (och som gradvis ökat i och med för mycket stress framförallt i jobbet men även privat) gick över i likgiltighet inför allt och alla. Ur likgiltigheten sprang sedan kämparglöden fram - jag förtjänade bättre och människorna runt omkring mig förtjänade bättre. 
Att byta från en negativ inställning till en positiv sådan är inte lätt och det görs inte över en natt. Det är en sak att säga "från och med nu ska jag tänka mer positivt!" till att faktiskt implementera det i alla aspekter av livet. När jag pratar om en positiv attityd och inställning så menar jag inte att du som person alltid ska vara positiv till allt som händer och sker i ditt liv, gå runt och vara glad och le hela tiden. Det är rent ut sagt en omöjlighet. Får du exempelvis en cancerdiagnos kommer du inte reagera genom att ta det med en klackspark och ett "ja, ja, det här kommer lösa sig bra" (för att hård-dra det). En positiv personlighet är inte heller en människa som alltid är glad och nöjd med allting, det är inte vad jag avser med en positiv inställning i vart fall. 
Hur menar jag då? Saker kommer alltid att ske som du inte kan förutse, kontrollera eller göra något åt. Ju förr du lär dig detta och lär dig acceptera det faktumet, desto bättre. När man lär sig att man inte kan kontrollera allt och att saker och ting inte alltid kan gå som man vill eller planerat desto lättare blir det också att hantera det. Det du kan göra är att tänka lösningsorienterat: hur går vi vidare nu? Hur löser jag detta? 
Jag tror på att man får vad man sår,  som ordspråket lyder. Jag tror på att vi kan få en snällare värld genom att tänka mindre egoistiskt och genom att behandla varandra med respekt. Genom att agera på ett trevligare vis gentemot varandra. 
Nuförtiden, i situationer när jag känner mig stressad, irriterad eller liknande (ja, man får känna sånt och tappa humöret - med viss måtta! - emellanåt som en positiv personlighet - du är trots allt bara människa!) försöker jag, istället för att låta det ta över mitt sinne, att göra en god gärning eller säga något snällt till en person. Det är i mina jobbigaste, mörkaste stunder jag som allra mest behöver påminna mig själv om den person jag nu är och vill fortsätta vara. Jag har funnit att det bästa sätter att komma ihåg det och fortsätta vara positivt inställd, är genom att utföra en god, om än enkel gärning. Istället för att sucka över den gamla tanten med rullator som ska på bussen och sinkar turen när du redan är försenad, gå fram och hjälp damen ombord.
Istället för att tjura över att datorn plötsligt gått sönder och du och din partner nu inte kan se på film som planerat, ta fram ett sällskapsspel! Se det inte som en sabbad kväll, se det som en chans att få mer värdefull kvalitetstid med din älskade. 
Världen är inte emot dig, trots att allt du tänkt och planerat för tillfälligt går åt pipsvängen. Jag upprepar: du får vad du sår. Det låter klyschigt, men om du börjar med att ge kommer du få så mycket tillbaka. 
En annan strategi som fungerar för mig är att alltid tänka omvänt eller ifrågasätta mina egna tankar när jag känner negativitet. Det kanske är såhär istället, Malin? Har du funderar på detta...? 
Något jag insåg under min resa var att det alltid finns någon som har det värre än dig själv och att du aldrig vet vad för problem andra människor har. 
Med en positiv inställning slipper du rädsla, du mildrar stress och framförallt blir du en gladare personlighet. Det finns allt att vinna på att försöka leva med en positiv attityd. 
Jag hoppas att ni fann detta inlägg intressant. Frågor är högst välkomna, bara ställ dom i en kommentar. 


// Earlier this week I made a post on my instagram @aswedishfashionista regarding the importance of having a positive attitude going through life. I merely brushed on the surface of this subject and many of you showed interest in reading more deeply about this in a blog post. Hence, here's a post devoted to my view and experiences from what a positive attitude may do for you:
You will get a long way with a positive attitude, a valuable lesson I learnt myself. 
I used to have a rather negative view on life; always expecting and waiting for the worst to happen, always imagine the worst case scenario (even if something good happened) and at my darkest stage I even thought that everyone and everything was against me. I took everything extremely personal. 
Then, about a year and a half ago, I started to turn things around. The breakthrough actually came a year ago, when I enrolled in a rehab program with focus on stressmanagment and lifestyle change, due to my fatigue syndrome. By that point, I was so fed up with my own attitude and didn't like the person I had become over the last couple of years (much due to stress and the fatigue symndrome it had caused me). I was ready to accept help on how to change my mind towards a positive thinking and attitude as well as to turn my whole lifestyle around to be able to function again and last through a lifetime. 
The first thing I learnt - and learned it on my own - was to question my own thoughts. Maybe, universe wasn't against me? Okay, so I had a rough time and a lot of misfortunats happening to me for many many years, but - there were and still are a whole lot of people in this world that are way worse of than I was and probably ever will be! Maybe, it wasn't bad luck or people being "mean" to me all the time, maybe this was just - life? 
From that point I started to see things from a new perspective. I still struggle with negative thoughts and old negative behaviour (hey, I'm only human) and I constantly have to remind myself almost on a daily basis to keep a positive mindset. Change isn't gonna come overnight, it's hard work. But once you've made it and realized you have a bad attitude towards life, yourself and other people and consciously have made the decision to change that - well, the hardest part is actually over, believe it or not. Because then you have acknowledged that you have a problem and you've reached the solution that you actively wanna do something about it.
For me, I found that besides questioning my own negative thoughts and behaviors, an act of kindness in a situation when I feel negativity is the absolute best way to cure negativity. I'll give you a few examples:
So, you're at the grocery store and so are one million other people. You feel the stresslevels and agitation build up, there are children screaming, people get in your way, a long que to the cashier and you just wanna get out of there. But, wait...? Don't you think those other million people are stressed just like you? That mother with two screaming children wanna get out of there even faster than you do. That old lady is walking with a walking frame and has trouble getting through and she's sweatting. And that man yelling to someone over his cellphone - you don't know it but his mother is dying from cancer and he don't know how to show sorrow so instead he shows aggression.
Bottom line: you never know what other people are dealing with. Give them a break. Stop feeling sorry for yourself and quietly cursing that mother with two screaming children, because you are in no pitty. Be grateful you are not struggling with their issues. And, if you are struggling with one of their issues - how would you know there is not someone even worse off than you? 
Let that man who's aggressively speaking on the phone go ahead of you in the que, help clear a path for the old lady. Do something positive whenever you feel negativity and I promise you that you will feel the negativity wash off of you. 
Or another example: Let's say you got a tough test coming up in school and then an essay due the day after that. You get aggravated because you feel there is too little time and now you won't have any life besides school for two weeks. Stop that negative spiral of thinking and just except it for what it is and that this is how your life will be for now. Once you realize that life will still be there waiting for you after those two weeks and accept that this (studying) is your life right now, things will be a lot more easy and feel much lighter on your shoulders. 
Above was just mere examples. 
To sum it up for those of you who are battling negative ways of thinking or going through life: 
Reverse your thoughts! What if...? Maybe...? 
Accept things for what they are right now. They may suck at the moment (yes, you are allowed to think that thought without being labeled "a negative person") but this is simply how it is now. Is there something you can do about that? No. Okay, let it be. Yes! Then do something actively to change this now! 
Do something positive/good/helpful for someone else when in negative mode (it will also help you in the process). 
I hope this has been interesting to read. If you have a question you're welcome to ask me in the comments section. 



1 kommentar:

  1. So beautiful written. BE POSITIVE. I always believe that there is more than one good idea, solution or way to go to fulfill your goals and dreams. Being happy is so important.

    Love, Esther
    https://lifestyle-tale.com/staycation-wiesbaden/

    SvaraRadera